Ik ben moeder

Kort geleden ben je moeder geworden, hopelijk komt er al wat ritme in. Hierbij de laatste tips en trics die we je mee willen geven.

In het kort

  • Baby’s huilen gemiddeld zo’n 2 uur per dag.
  • Ook na een keizersnede is het verstandig je bekkenbodem te trainen.
  • Je kan weer zwanger worden zonder dat je een menstruatie hebt gehad. Denk dus aan de anticonceptie!

Huilen van de baby

De meeste kinderen huilen het meest wanneer ze tussen de 2 en 10 weken oud zijn, gemiddeld zo’n 2 uur per dag. Het huilen helpt ze in hun ontwikkeling en is de manier om aan te geven waar ze behoefte aan hebben. Het aanbrengen van rust en regelmaat helpt vaak wel om kinderen niet te veel te laten huilen.

Voor veel kinderen biedt ‘The happiest baby methode’ van Harvey Karp, een Amerikaanse kinderarts, houvast aan ouders om baby’s in rust of in slaap te krijgen. Leer er meer over.

Voorkom incontinentie

Na je zwangerschap en de bevalling heeft je bekkenbodem aandacht nodig om te herstellen. Door de zwangerschap zijn je spieren verweekt, en door de bevalling zijn ze opgerekt. Met behulp van bekkenbodem oefeningen krijg je de spieren weer terug in vorm. Uit onderzoek blijkt dat training een positief effect heeft op het voorkomen van (stress)incontinentie op latere leeftijd.

Train je bekkenbodem

Het doen van een cursus voor pasbevallen vrouwen kan helpen je te leren welke oefeningen je kan doen, en motiveren ook daadwerkelijk iedere dag te oefenen. Houd dit echt een paar maanden vol! Houd je klachten? Bezoek een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in de bekkenbodem.

Sporten na de bevalling

Niet alleen je bekkenbodem moet herstellen, je hele lijf moet herstellen van de zwangerschap en de bevalling. De eerste weken vergt dit vooral rust en goede voeding.

Vanaf 6 weken weer sporten
    Na een week of 6 zijn de meeste vrouwen er klaar voor om weer te gaan sporten en hun conditie en spieren weer op te bouwen. Bouw dit rustig op, en luister naar de grenzen die je lichaam je misschien aangeeft.

Buikspieren
    Je buikspieren zijn uit elkaar gegaan tijdens de zwangerschap, om ruimte te maken voor de groeiende baby. Na een aantal weken zijn je rechte buikspieren vaak weer terug bij elkaar gekomen. Je kan dit eventueel zelf controleren door plat op je rug te gaan liggen, je kin op je borst te tillen (hiermee span je je buikspieren aan) en te voelen of je tussen je navel en maag nog met je vingers tussen je buikspieren kan komen. Pas wanneer dit niet meer kan mag je je rechte buikspieren trainen. Twijfel je: kom langs tijdens ons inloopspreekuur, dan voelen wij even ☺

Dragen

In verschillende culturen dragen moeders hun kinderen veel meer dan de meesten van ons gewend zijn. Deze kinderen slapen vaak beter, voelen zich veilig, hebben minder last van darmkrampjes en huilen minder. Daarnaast is het een uitkomst voor jezelf om wat meer bewegingsvrijheid te hebben met je kleintje.

Anticonceptie

Het wisselt per vrouw wanneer de menstruatiecyclus weer op gang komt. Dit kan na 4-6 weken al het geval zijn, je kan dan dus weer zwanger worden. Het geven van borstvoeding zorgt er meestal voor dat je menstruatie enkele maanden uitblijft. Je weet niet wanneer je eerste menstruatie zal komen, en dus niet wanneer je weer vruchtbaar bent. Twee weken voor je eerste menstruatie heb je namelijk je eerste eisprong gehad. Zorg dus dat je je altijd beschermt tegen opnieuw zwanger worden als je dit (nog) niet wilt.

Na de bevalling wisselt het per vrouw wanneer ze weer behoefte heeft aan seksueel contact. Ook beïnvloeden de borstvoedingshormonen je libido. Geef jezelf de tijd, er is veel veranderd en je lijf heeft tijd nodig om te herstellen.

Welke anticonceptie?

Er zijn verschillende vormen van anticonceptie. Verdiep je er eerst in voor je een keuze maakt. Betrouwbare informatie over mate van bescherming, voor- en nadelen vind je op anticonceptiekompas.

Belangrijk om te weten is dat de combinatiepil en de nuvaring hormonen bevatten die de hoeveelheid en kwaliteit van de borstvoeding kunnen beïnvloeden. Daarom raden we gebruik van deze middelen af tijdens de borstvoedingsperiode.

Anticonceptie spreekuur

Sinds 2014 zijn verloskundigen bevoegd om orale anticonceptie en spiralen voor te schrijven en te plaatsen. Een logisch vervolg op de voorlichting die wij in het kraambed geven over anticonceptie. Wij vinden het een positieve ontwikkeling voor bevallen vrouwen dat zij hiervoor bij ons terecht kunnen. Veerle heeft daarom aanvullende scholing gevolgd en een anticonceptiespreekuur opgezet. Naast haar bevoegdheid heeft ze hierdoor ook de bekwaamheid om kwalitatief goede anticonceptiezorg te bieden.

Bel 020-2103170 indien je meer informatie wilt over anticonceptie in het algemeen, of een afspraak wilt maken voor het plaatsen van een spiraal door Veerle.

Werk en borstvoeding

    Ongeveer 3 maanden na de bevalling gaan de meeste vrouwen weer aan het werk. Wanneer je nog borstvoeding geeft mag je en kwart van je werktijd besteden aan kolven of voeden. Je werkgever is verplicht om voor een geschikte ruimte te zorgen waar je dit kan doen. Sommige vrouwen kolven liever niet, maar bouwen het aantal voedingen wat ze geven af. Zo krijgt een kind voor en na werktijd vaak toch nog een flinke hoeveelheid borstvoeding per dag.

Geboorte cafe

Iedere derde donderdag van de maand nodigen wij alle pasbevallen moeders, vaders en baby’s uit voor ons Geboorte-cafe. We praten na over de afgelopen maanden, je kan tips en trics met anderen delen en andere jonge ouders uit de buurt leren kennen.

Alle verloskundigen proberen hier iedere maand te zijn. Daarnaast is Ineke van Straeten, lactatiekundige en pedagoge aanwezig om al je baby-vragen te beantwoorden. Tot slot is Sandra Hoogeboom, fotogafe, er altijd. Zij maakt tijdens het geboortecafe in haar tijdelijke studio foto’s van je pasgeboren baby of jullie samen.

En verder..

Voor de partners
  • Het kan wel een paar maanden duren voordat je vrouw of vriendin haar libido terug heeft.
  • Je kan je vrouw/vriendin alweer zwanger maken voor zij weer ongesteld is geweest: bescherm jullie dus ten alle tijde. Tenzij jullie direct een nieuwe zwangerschap wensen.
Lees Tips
  • ‘Perfecte moeders bestaan niet’ van Diana Koster
  • ‘De Melkfabriek’ van Sofie van den Enk & Eva Munnik
  • Iets ontspannends 😉
To do
  • Train je bekkenbodem!
  • Beslissen welke anticonceptiemethode bij je past
  • Bij een nieuwe zwangerschapswens in de toekomst: vergeet de foliumzuur niet.